X
XLinkedinWhatsAppTelegramTelegram
0
Czytaj ten artykuł w:

PRRSV w oborniku: implikacje dla biasekuracji transportu

Około 50% pojazdów do transportu świń w USA nie jest poddawane dezynfekcji między załadunkami. Ten artykuł omawia możliwości termicznej inaktywacji PRRSV obecnego w środowisku zanieczyszczonym obornikiem.

Wirus zespołu rozrodczo-oddechowego świń (PRRSV) jest czynnikiem zakaźnym o globalnym znaczeniu dla produkcji trzody chlewnej (Neumann i wsp., 2005; NPB 2011; Nieuwenhuis i wsp., 2012). Dlatego też prowadzone są badania zmierzające do lepszego poznania źródeł zakażenia PRRSV (Torremorell i wsp., 2004). Wykazano, że PRRSV może przetrwać długi czas w niskich temperaturach (Benfield i wsp., 1992; Bloemraad i wsp., 1994; Zimmerman i wsp., 2010), co sprawia, że do transmisji zakażenia może dojść drogami pośrednimi, w tym przez środki transportu. Transmisja zakażenia PRRSV poprzez transport jest uznawana za drugą pod względem ważności (Torremorell i wsp., 2004).

Opisano różne procedury inaktywacji wirusa na powierzniach przyczep do transportu zwierząt w celu zabezpieczenia przed infekcją PRRSV. Opierają się one na czyszczeniu i myciu pod ciśnieniem a następnie:

  1. Suszeniu przez 8 godzin (Dee i wsp., 2004a; Dee i wsp., 2004c; Dee i wsp., 2005a; Dee i wsp., 2005b);
  2. Dezynfekcji 7% aldehydem glutarowym i produktem zawierającym 26% czwartorzędowy związek amoniowy chloru (Dee i wsp., 2004a; Dee i wsp., 2004c; Dee i wsp., 2005a);
  3. Suszeniu i dekontaminacji w wysokiej temperaturze (TADD) poprzez podgrzewanie przyczepy do około 71ºC przez 30 minut, a następnie chłodzenie przez 2 godziny (Dee i wsp., 2005b; Dee i wsp., 2007).

Te wszystkie procedury skutecznie inaktywują PRRSV na powierzchniach pojazdów do przewozu zwierząt lecz posiadają pewne istotne wady. Stacje mycia pojazdów wymagają dużych nakładów finansowych. Koszt stacji wynosi od 100 000 do 150 000 USD za stanowisko. Koszt mycia jednego pojazdu może sięgać 450 USD (Loula i Schwartz, informacja ustna, 2011). Dodatkowym problemem jest nieprzestrzeganie procedur i standardów bioasekuracji (Racicot i Wogalter, 1995; Racicot i wso., 2011) co może prowadzić do niedokładnego mycia, dezynfekcji i w efekcie przeżycia drobnoustrojów. Ponadto istnieje niebezpieczeństwo zanieczyszczenia krzyżowego PRRSV i innymi patogenami w przypadku jednoczesnego mycia kilku pojazdów w tej samej stacji.

Disinfecting Truck

Ostatnie dane wskazują, że jedynie około 50% pojazdów używanych do transportu zwierząt w USA jest poddawanych myciu między załadunkami (Schneider i wsp., 2011). Bigras-Poulin i wsp. prześledzili około 400 000 trasportów świń i stwierdzili, że w około 80% przypadków naczepa była wykorzystywana do transportu więcej niż jednej partii zwierząt, zanim została poddana dezynfekcji.

Przeprowadziliśmy badania w celu określenia okresu półtrwania zakaźności PRRSV w oborniku w 4, 20, 60 i 80°C. W tym celu próbki obornika zostały zanieczyszczone znaną ilością wirusa i były przechowywane w wymienionych temperaturach. W określonych odstępach czasu badano ich zakaźność. Następnie stworzono modele regresyjne pozwalające na określenie okresu półtrwania PRRSV w każdej z ocenianych temperatur inkubacji.

Ryc. 1 - Okres półtrwania PRRSV w oborniku.

PRRSv-infectivity half-life in manure environments

Na osi X zaznaczono temperaturę w ºC a na osi Y log10 czasu w minutach. Ciągła linia oznacza model regresji okresu półtrwania w minutach w skali logarytmicznej. Zacieniony pasek otaczający ciągłą linię odpowiada 95% przedziałowi ufności średnich T ½ (kółka). Linie przerywane oznaczają 95% przewidywanej granicy modelu. Wzór modelu regresji okresu półtrwania PRRSV w oborniku przedstawia się następująco T ½ = exp (9.617 – 0.132* temperatura). Wzór ten przewiduje T½ PRRSV w minutach w danej temperaturze.

Zaobserwowano ekspotencjalny spadek zakaźności PRRSV wraz ze wzrostem temperatury (Tabela 1, Rycina 1). Innymi słowy, PRRSV szybciej ulega inaktywacji w wyższych temperaturach.

Tabela 1. Mediana okresu półtrwania zakaźności PRRSV w oborniku, w różnych temperaturach.

Temperatura T ½ w oborniku
4,0 ºC 112,6 godzin (103,2, 123,8)
22,0 ºC 14,6 godzin (12,6, 17,2)
43,5 ºC 1,6 godzin (1,5, 1,7)
63,0 ºC 2,9 minut (2,1, 4,4)
80,0 ºC 0,36 minut (0,30, 0,45)

Wyniki tych badań mogą być wykorzystane jako podstawa do tworzenia strategii termicznej inaktywacji PRRSV w środowisku zanieczyszczonym obornikiem. Na przykład obniżenie poziomu zanieczyszczenia naczepy wirusem PRRS z 106 TCID50/ml do poniżej 10-1 TCID50/ml może być osiągnięte poprzez podgrzewanie do temperatury 50 ºC przez 7 godzin, 40 ºC przez 26 godzin lub 30 ºC przez 96 godzin.

Dostępność ekonomicznie efektywnych metod, alternatywnych w stosunku do mycia i dezynfekcji środków transportu może ograniczyć regionalne szerzenie się PRRSV za ich pośrednictwem. Chociaż w celu pełnej walidacji przedstawionego modelu konieczne jest przeprowadzenie doświadczeń z pojazdami, z pewnością podkreśla on fakt, że termiczna inaktywacja PRRSV może być skuteczna do jego inaktywacji w oborniku.

Komentarze do artykułu

To miejsce jest przeznaczone do dyskusji między użytkownikami pig333.com a nie do zadawania pytań autorom artykułów
Skomentuj

Dostęp tylko dla użytkowników portalu 3trzy3. Zaloguj się aby dodać komentarz.

Nie jesteś subskrybentem tej zawartości 3trzy3 w 3 minuty

Cotygodniowy newsletter podsumowujący najnowsze informacje z 3trzy3.pl

Zaloguj się i zapisz do subskrypcji

Powiązane produkty w sklepie

Sklep specjalizujący się w branży świń
Doradztwo i serwis techniczny
Ponad 120 marek i producentów
Nie jesteś subskrybentem tej zawartości 3trzy3 w 3 minuty

Cotygodniowy newsletter podsumowujący najnowsze informacje z 3trzy3.pl

Zaloguj się i zapisz do subskrypcji