Globalna sytuacja sprzyja Brazylii
W ostatnich latach Brazylia stała się konkurencyjnym dostawcą wieprzowiny. Konkurencyjność ta pozwoliła temu krajowi rozszerzyć swoją obecność na arenie międzynarodowej, nawet w obliczu niepewności w handlu światowym.

Oczekuje się, że Brazylia zdobędzie udział w rynku w krajach bardziej wrażliwych na ceny, ponieważ cła i kwestie sanitarne zmieniają dynamikę handlu w 2025 roku: Chiny nałożyły cła odwetowe na Kanadę i Stany Zjednoczone oraz wszczęły dochodzenie antydumpingowe przeciwko Unii Europejskiej, którego zakończenie zaplanowano na czerwiec. Ponadto ogniska afrykańskiego pomoru świń nadal wpływają na produkcję w regionach takich jak Europa, Wietnam, Filipiny i Korea Południowa, co zwykle zwiększa popyt na import.
Dywersyfikacja rynku
W 2020 i 2021 r. Chiny stanowiły 55% brazylijskiego rynku eksportowego wieprzowiny w krytycznym okresie epidemii ASF w tym azjatyckim kraju. W 2024 r. udział ten spadł do 18%, odzwierciedlając słabszy popyt spowodowany ożywieniem chińskiej produkcji krajowej i spowolnieniem gospodarczym.
Pomimo spadku, Brazylia zrekompensowała straty dzięki dostępowi do 17 nowych rynków w 2024 r., docierając łącznie do ponad 100 miejsc docelowych. Wyróżniały się wysyłki skierowane na Filipiny, do Chile, Japonii, Singapuru, Meksyku, Korei Południowej, Argentyny i Dominikany. Prawie 20% wzrost eksportu na rynki spoza pierwszej piątki miejsc docelowych świadczy o zdolności Brazylii do szybkiego dostosowywania się do zmian w handlu międzynarodowym, co będzie miało kluczowe znaczenie dla utrzymania wzrostu w 2025 r. (wykres 1).

Międzynarodowa konkurencyjność
Chociaż ceny eksportowe wzrosły w 2024 r., brazylijska wieprzowina nadal oferuje niższe ceny w porównaniu z innymi głównymi eksporterami. To strategicznie pozycjonuje kraj do zdobycia rynków takich jak Japonia, która ma być drugim co do wielkości importerem na świecie w 2025 r., za Meksykiem.
W 2024 r., ze względu na deprecjację waluty i krajową inflację, Japonia zwiększyła zakupy mrożonej wieprzowiny i zmniejszyła import świeżej lub chłodzonej wieprzowiny, faworyzując eksporterów takich jak Brazylia. Brazylijska wieprzowina, ze względu na ograniczenia sanitarne, może być sprzedawana do Japonii tylko w postaci mrożonej, co wyrównuje podaż i popyt. Udział Brazylii w japońskim rynku wzrósł o prawie 4%.
Oczekuje się, że inni główni importerzy również będą traktować priorytetowo produkty mrożone ze względu na presję gospodarczą, wzmacniając potencjał wzrostu brazylijskiego eksportu.
Perspektywy
Postęp Brazylii w 2025 r. będzie zależał od utrzymania niskich kosztów produkcji i zdolności dostępu do nowych rynków, zwłaszcza w kontekście niestabilności światowego handlu.
Oczekuje się, że pomimo przewidywanej ekspansji, Stany Zjednoczone nadal będą liderem wśród światowych eksporterów wieprzowiny, dzięki jakości i niezawodności amerykańskiego produktu.
7 maja 2025 r./ 333 Brazylia z danymi USDA.
https://www.fas.usda.gov